Pages

Wednesday, November 2, 2011

Familiar with this situation?

Selesai exam Biochemistry, invigilators pun mengumpul semua paper2 exam, belum pun keluar dari dewan, tapi hasil daripada tindakan reflex students bila tahap curiosity yang menaik dengan mendadaknya....

"Is, soalan 1 jawab ape?"
"soalan 1 pasal ape tim? Aku tak ingat.."
"Ko nie...."
Anis yang berada di depan atim,,, "wei, jawab apa utk soalan disease tu?" 
"Aku xtau... Aku jwb D, sebab aku rsa cam penah dengar je nama tu, jap"
Atim berpaling ke belakang, "Is, ko jawab ape yang disease tu?"
"Ntah, aku hentam D, jawapan dia ape?"
"Aku pun tak tau, aku pun buat yang tu jugak, neumann-pick disease"

Invigilators : "Year 1 please keep quiet, the other year still have exam!"
huhu, amek, kena skali...

Keluar dari Exam Hall, KOM...

"wei... huhu, tension aku..."
"Anis, rileksla, baru 1 soalan kau rasa salah"
"Hmmm, dahla jangan bincang dah soalan lagi"

Di kelompok lain....
"Mid, tadi ko jawab progestrone ke estrogen?"
"Khai, aku tanda estrogen, ko?"
"La, aku buat progestrone..."
"Ko tengok ni ek, (sambil membuka notes2 yang ada...) ha, dekat sini dia tulis cholesterol jadi pregnenolone pastu jadi progesterone, last skali dia jadi estrogen. Aku buat estrogen sebab dia end product"
"A'ah, aku pun" Is tetiba je join the group
"Ala... aku da salah pe..."
Mid pun sambung, "tak tau lagi dia nak end product ke tak, aku pun tak faham ape yang dia nak sangat, boleh jadi je yang ko jawab tu betul, sebab progesterone still ada dalam tu"

Sampai di bilik, terus online, hehe
Anis dan Is sampai dulu disebabkan ada sorang hamba Allah ni bagi tumpang, Alhamdulillah...
"Assalamualaikum..."
"Bad dengan atim da balik"
"Is2, ko google cepat cari nama disease tadi"
"Apetah tim?"
...setelah google...
"ALA.... Salahla..."
"aku pun mana ingat sangat disease2 nie, hmmm"
"dah2 jom makan, aku da lapar"
"jom2"

^^ familiar with the situation?
Mahasiswa-memang sinonim dengan perasaan ingin tahu, terburu-buru dan tamak, bersemangat dalam sesuatu perkara, mempunyai pemikiran yang tersendiri
Sifat-sifat ni ada pros and consnya, bagusnya jika ianya disalurkan dengan cara yang lebih baik.

Perasaan ingin tahu menyebabkan mahasiswa tidak mudah ditipu dan tidak cepat membuat kesimpulan, dengar pandangan orang lain serta raikan pendapatnya. Jangan salahgunakan perasaan ini, contohnya, atas dasar ingin tahu kita melayari laman web yang tidak sepatutnya, makan makanan yang tidak halal dan melakukan perkara-perkara yang dilarang oleh Allah. 

Seronok melihat situasi perbincangan di dalam kelas atau mana2 ja, keadaan apabila mahasiswa ghairah dan tamak dalam mencari ilmu, tapi harapnya yang dikejar bukan ilmu dunia sahaja kerana we belong to Allah, not this world. Bersemangatnya mahasiswa dalam mempertahankan pendiriannya dalam isu2 tertentu dan semuanya menpunyai isi dan fakta dalam hujahnya. Yang paling hebat apabila mahasiswa itu mampu untuk berqiamulail di malam hari dan bersemangat dalam melakukan ibadah serta aktiviti2 kemasyarakatan. 

Seperti situasi di atas, memang sering berlaku tapi sepatutnya, kita menghormati students yang masih lagi menjawab soalan exam dengan tidak membuat bising atau bercakap-cakap dengan kuat, kena bersabar walaupun susah.

p/s : peringatan untuk diri yang lemah, semoga Allah beri yang terbaik untuk kita semua, A~min...

1 comments:

Al Basirah said...

haha familiar gila!

Post a Comment