Pages

Monday, July 4, 2011

Pandora's Box

If you open a pandora's box means you let the evil  or bad things came to you
Itu quote yang famous bagi sesetengah orang untuk menggambarkan kejahatan yang bakal tiba, tapi apa sebenarnya pandora's box nie? Who is Pandora? A panda or a bear?
                                         *****
Menurut cerita yang diberitahu... Pandora ialah perempuan pertama di Bumi, Zeus mengarahkan Hephaestus (the god of craftsmanship) untuk mencipta Pandora menggunakan air dan tanah. Then, tuhan-tuhan yang lain pun mengurniakan Pandora ni dengan berbagai kelebihan---beauty,music,persuasion and curiosity. Kemudian dia diberi nama Pandora yang bermaksud "all-giving"-ada segalanya...

Waktu Prometheus mencuri api dari syurga, Zeus membalas dendam dengan menyerahkan Pandora kepada Epimetheus (abang Prometheus) untuk dijadikan isteri. Dengannya, Pandora telah diberikan sebuah kotak yang sangat cantik dan telah dinasihatkan supaya tidak akan buka kotak tu dalam apa jua keadaan pun. Disebabkan rasa ingin tahu yang teramat tinggi, Pandora akhirnya membuka kotak tersebut, akibatnya semua kejahatan yang telah dikunci di dalam kotak tu pun escape. Satu-satunya benda yang tertinggal di dalam kotak tu adalah "hope"(harapan).

Ada yang kata Prometheus mencuri api untuk kegunaan manusia di Bumi tapi tidak dibenarkan oleh tuhan-tuhan di syurga. Ada juga yang beritahu bahawa Prometheus menangkap semua kejahatan yang ada lalu dimasukkan ke dalam kotak tersebut dan diberikan kepada abangnya untuk dijaga. Pandora yang menjumpai kotak tu dan terus membukanya. Ada versi lain yang cakap Epimetheus yang buka kotak tu, not Pandora. Pandora cuba menangkap semula semua kejahatan tu tapi yang dia dapat ambil hanyalah Hope.
                                               *****
 Macam tu lah cerita mitos yang diceritakan darii zaman berzaman. Mitos hanyalah mitos, kita tak boleh nak percaya kerana ianya bukan true story or a fact. Bagi Muslim, memang mitos seperti ini tidak dapat diterima lansung. We know that Allah is the only God.

P/S: This idea tiba-tiba came up time tengok Bloody Monday, just want to share =)

0 comments:

Post a Comment